Antifrizi su sredstva koja štite rashladni sistem od mržnjenja i korozije i efikasno odvode toplotu nastalu u motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Postoji nekoliko vrsta antifriza:
- IAT (tradicionalno zelena boja (G11) ali ima ih i u žutoj i u plavoj boji (VW G11). Antifrizi su na bazi monoetilenglikola i sadrže silikate i fosfate. Štite sisteme za hlađenje napravljene od aluminijuma i običnog gvožđa.
Koriste ih uglavnom starija vozila i to:
GM vozila proizvedena do 1996.godine.
Chrysler vozila proizvedena do 2001.godine.
Ford Trucks i SUVs (Sport Utility Vehicles) vozila proizvedena do 2002.godine.
Ford Cars vozila proizvedena do 2003.godine.
Preporučeni period zamene je 2 godine ili 60000km.
- OAT (najčešće crvene boje (G 12), ali ima ih i u narandžastoj, žutoj pa čak i zelenoj boji!). Antifrizi su na bazi monoetilenglikola, sebacata, 2-etilheksanske kiseline (2-ethylhexanoic acid (2-EHA)) i
drugih organskih kiselina. Ne sadrže ni silikate ni fosfate. (Toyote svom roze antifrizu dodaje i fosfate).
Štite sisteme za hlađenje napravljene od aluminijuma i livenog gvožđa, ali nisu dobri za starije sisteme za
hlađenje koji su najčešće bili od bakra i mesinga (mogu da se koriste ali je period izmene kraći).
Koriste ih sledeća vozila:
GM vozila proizvedena od 1996.godine. Antifriz je narandžaste boje.
Volkswagen, Audi, Jaguar vozila proizvedena od 1996.godine. Antifriz je ljubičaste boje.
SAAB vozila proizvedena od 2001.godine. Antifriz je narandžaste boje.
Honda , Nissan, Mazda, Toyota i druga Azijska vozila proizvedena od 1996.godine.
Honda ima tamnozelenu boju antifriza koji ne sadrži 2-EHA već samo sebacate.
Nissan, Mazda i druga Azijska vozila imaju ljubičastu boju antifriza.
Toyota ima dve boje antifriza: roze i crvenu. Oba antifriza sadrže fosfate ali ne i silikate.
Preporučeni period zamene je 5 godina ili 241000km za Evropska vozila i 3 godine ili 58000km za Japanska
vozila.
- HOAT (najčešće je žute boje (G12+, G12++), ali ima ih i u zelenoj, plavoj, ljubičastoj, crvenoj, roze, boji zlata
narandžastoj boji, što stvara veliku konfuziju pri korišćenju).
Antifrizi su na bazi monoetilenglikola i organskih kiselina ali bez 2-EHA. Antifrizi sadrže malu količinu silikata
plus benzoate. Ne sadrže fosfate, osim Toyote koja svom roze antifrizu dodaje i fosfate. Štite sisteme za hlađenje napravljene od aluminijuma i livenog gvožđa, ali nisu dobri za starije sisteme za hlađenje koji su najčešće bili od bakra i mesinga (mogu da se koriste ali je period izmene kraći).
Koriste ih sledeća vozila:
Ford Trucks & SUVs (Sport Utility Vehicles) vozila proizvedena od 2002.godine. Antifrizi su žute boje.
Ford Cars vozila proizvedena od 2003.godine. Antifrizi su žute boje.
Chrysler/Dodge vozila proizvedena od 2001.godine. Antifrizi su narandžaste boje.
Mercedes, BMW, Volvo vozila proizvedena od 1990.godine. Antifrizi su žute boje.
Volkswagen, Audi, Jaguar vozila proizvedena do 1996.godine. Antifrizi su žute boje.
Saab vozila proizvedena do 2001.godine. Antifrizi su žute boje.
Honda, Nissan, Mazda, Toyota i druga Azijska vozila proizvedena do 1996.godine. Antifrizi su žute boje.
Preporučeni period zamene je 5 godina ili 241000km u Evropi. U Aziji 300000km ili 10 godina.
- 4. PHOAT (tamno zelena boja). Antifrizi na bazi monoetilenglikola, organskih kiselina i fosfata ali bez silikata.
Štite sisteme za hlađenje napravljene od aluminijuma i livenog gvožđa, ali nisu dobri za starije sisteme za hlađenje koji su najčešće bili od bakra i mesinga.
Najviše ih koriste Mazda/Ford vozila proizvedena posle 2008.godine.
Preporučeni period zamene je 5 godina ili 100000/150000km.
MEŠANJE RAZLIČITIH VRSTA ANTIFRIZA
Prilikom mešanja starijih G11 antifriza sa G12 antifrizima, zbog sadržaja visokog procenta silikata u G11 može doći do hemijske reakcije sa inhibitorima korozije iz G12, što dovodi do stvaranja žuto/zelenog taloga.
G12, G12+ i G12++ se mogu mešati bez ikakvih problema.
Volkswagen ne preporučuje da se meša crveni, roze ili ljubičasti G12 sa zelenim ili plavim antifrizima!
Prilikom dolivanja/zamene antifriza najbolje i najsigurnije je pročitati šta piše na kantici i poštovati preporuke proizvođača određenog antifriza.
Većina proizvođača antifriza najčešće preporučuje odnos mešanja: 55% koncentrata antifriza plus 45% destilovane/demineralizovane vode. Takva smeše obezbeđuje tačku mržnjenja oko – 50oC .
Za Srbiju mi preporučujemo odnos mešanja: 48% koncentrata antifriza plus 52% destilovane/demineralizovane vode. Takva smeše obezbeđuje tačku mržnjenja oko – 30oC .